KLM test een nieuw gesloten recycling systeem voor cateringmateriaal
KLM heeft alle bakjes, deksels en glazen van een viertal intercontinentale vluchten verzameld binnen een zogeheten ‘closed loop’ en heeft deze na wassen en recyclen weer hergebruikt op een andere vlucht. Tijdens deze innovatieve test kunnen dessert- en saladebakjes, deksels, plastic glazen en bakjes voor warme maaltijden, die vanwege Europese wetgeving normaal gesproken op vluchten van buiten Europa moet worden weggegooid, nu worden gewassen en gerecycled. Bestek wordt hergebruikt nadat het is afgewassen en gecontroleerd.
KLM is wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappij die test met het recyclen van meerdere cateringitems binnen een dergelijk gesloten systeem. De test wordt georganiseerd in samenwerking met De Ster, KLM’s leverancier van cateringmateriaal, en met Marfo Izico, Ipack en AA bakeries, leveranciers van de maaltijden.
“KLM wil met deze test met gerecycled cateringmateriaal onderzoeken wat het effect is op het milieu en hoe schaalbaar een ‘closed loop’ zou kunnen zijn. De test past binnen het duurzaamheidsinitiatief van KLM – Fly Responsibly – en moet bijdragen aan de doelstelling om het afvalvolume in 2030 met 50% te reduceren ten opzichte van het niveau van 2011.”
Martine van Streun, Director Cabin Product & Service Engineering van KLM
Overgenomen van:
https://nieuws.klm.com/klm-test-een-nieuw-gesloten-recycling-systeem-voor-cateringmateriaal/
Kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek
Foto van Ricardo Gomez Angel op Unsplash
ABN AMRO publiceerde in december 2019 een handreikingen voor consument, winkelier, producent en overheid. De vraag die gesteld wordt is of mensen bereid zouden zijn om meer te betalen voor een spijkerbroek als ze weten dat die spijkerbroek op een eerlijke en milieuvriendelijke manier is gemaakt. Met dit nieuwe consumentenonderzoek wil ABN AMRO de consument en de mode-industrie nieuwe inzichten geven: hoe kijkt de consument aan tegen een eerlijke en duurzame jeans? En meer algemeen: wat vindt de consument van eerlijke en duurzame producten, die goed zijn voor mens, dier en milieu? En hoe kunnen producenten hierop anticiperen? Gezien de negatieve impact op mens en milieu is het noodzaak om de mode-industrie te veranderen en een verandering in te zetten naar meer duurzamere businessmodellen. Lees hierover op https://insights.abnamro.nl/2019/12/kruistocht-voor-een-schone-en-eerlijke-spijkerbroek/
De Green Deal
Op 11 december 2019 presenteerde de Europese commissie een voorstel voor een nieuwe Europese klimaatovereenkomst. Lees hierover in mijn artikel De ´Green Deal´van de Europese Commissie.
Foto van Guillaume de Germain op Unsplash