AH medewerkers in circulaire bedrijfskleding
Medewerkers van Albert Heijn krijgen nieuwe bedrijfskleding. Deze kleding is voor het overgrote deel gemaakt van gedragen textiel en gebruikte plastic flessen. Het bedrijf Schijvens maakt de bedrijfskleding uit afgedragen en versleten kleding in combinatie met gerecycled PET waardoor de garen sterk, kleurvast en slijtvast blijft. Alle oude bedrijfskleding wordt bij Schijvens ingeleverd om te worden gerecycled tot nieuwe bedrijfskleding. Vanaf begin juni is de kleding voor het eerst te zien in de winkels.
https://nieuws.ah.nl/de-nieuwe-albert-heijn-collectie-bedrijfskleding-in-een-duurzaam-jasje/
Circular Footwear Alliance
Zowel EMMA als Allshoes hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de ontwikkeling van steeds verdergaande circulaire oplossingen. EMMA introduceerde in 2018 al de eerste volledig circulaire veiligheidsschoen en ook Allshoes integreert steeds meer circulaire principes.
– Elke circulaire schoen heeft een eigen materiaalpaspoort.
– De materialen in de schoen zijn gekozen om hun lange levensduur.
– Alle grondstoffen in de circulaire schoenen worden hergebruikt
– Voor elk materiaal is een volgende gebruikstoepassing georganiseerd.
De oprichting van de Circulair Footwear Alliance (CFA) is een volgende stap waarbij naast circulair productontwerp aan de voorkant, ook het terugwinnen van de grondstoffen aan de achterkant volledig operationeel wordt. Binnen CFA werken EMMA en Allshoes hiervoor samen met FBBasic, specialist in urban mining.
https://www.cfalliance.eu/
Foto van Esther Wechsler op Unsplash
Roompot sluit zich aan bij Too Good To Go
Roompot vakanties gaat actief de strijd aan tegen voedselverspilling. Na een zorgvuldige opvolging van zijn voorraad biedt Roompot voortaan zijn onverkochte groente, fruit, zuivel, vlees, tapas, chips, borrelhapjes en/of broodproducten aan via de app Too Good To Go. Op jaarbasis verwacht Roompot hiermee 20.000 maaltijden te kunnen redden.
Bij overschotten zullen parkgasten en omwonenden voortaan dagelijks overgebleven producten via de Too Good To Go Magic Box en/of lekkere broodproducten via de Too Good To Go Brood Box aangeboden krijgen.
https://news.roompot.nl/roompot-kan-jaarlijks-20000-maaltijden-redden-dankzij-nieuwe-samenwerking-met-too-good-to-go#
Circulaire demontage van Vrachtgebouw 18 op Schiphol afgerond
Schiphol Real Estate en Lek Sloopwerken hebben de circulaire demontage van Vrachtgebouw 18, dat pal naast de Kaagbaan stond, afgerond. De meer dan 2.000 ton wegende staalconstructie is in zes maanden op dusdanige wijze gedemonteerd dat het in de nabije omgeving van Schiphol opnieuw kan worden opgebouwd door de nieuwe eigenaar.
Het pand moest plaatsmaken voor het voltooien van het dubbele rijbaanstelsel voor vliegtuigen. Aangezien de loods relatief jong is, werd traditioneel slopen niet als optie gezien. Schiphol Real Estate heeft daarom in de aanbesteding gestuurd op de hoeveelheid hergebruik van materiaal en de afstand die de materialen af dienden te leggen naar hun nieuwe locatie. Om de markt een goede indicatie te geven van de mogelijkheden, is er destijds een materialenpaspoort opgesteld. Hierin zijn de hoeveelheden en de status van alle materialen opgenomen. Lek Mining realiseerde op basis daarvan de verkoop van het totale pand in de omgeving van Schiphol.
https://www.schiphol.nl/nl/real-estate/nieuws/circulaire-demontage-van-vrachtgebouw-18-op-schiphol-afgerond/
Philadelphia innoveert met vlootjes en deksels van gerecycled plastic
Mondelēz International kondigt aan dat de Philadelphia roomkaas, die te koop is in heel Europa, vanaf 2022 zal worden aangeboden in verpakkingen met gerecycled plastic. Daarmee is Philadelphia het eerste grote roomkaas-merk dat gerecycled plastic in zijn verpakkingen zal gebruiken. Het merk zal hiervoor een innovatieve technologie gebruiken, die garandeert dat ook in de nieuwe verpakking de kaasspecialiteiten vers blijven en de smaken optimaal worden bewaard. De innovatie op het gebied van plastic verpakkingen vormt een belangrijke stap in de realisatie van de “zero net waste”-doelstelling van Mondelēz International om zijn impact op het milieu te verminderen. https://ir.mondelezinternational.com/news-releases/news-release-details/mondelez-international-announces-significant-packaging
Startschot voor de ISO-werkgroep ‘Measuring circularity’
Van 15 tot en met 19 juni vond de tweede vergadering van ISO/TC 323 ‘Circular economy’ plaats. Inmiddels zijn meer dan 220 experts uit 78 landen aangemeld. Zij hebben overleg over praktische handvatten om wereldwijd met circulaire economie aan de slag te gaan. NEN roept belangstellenden op zich aan te melden voor de nationale normcommissie Circulaire economie. Deze commissie draagt bij aan de ontwikkeling van deze wereldwijde richtlijnen.
De nieuwe werkgroep ‘Measuring circularity’ gaat van start onder Nederlandse leiding. Deze groep buigt zich over welke aspecten bij beoordeling van circulaire impact van organisaties, producten en/of diensten geharmoniseerd kunnen worden. Het doel is om te komen tot een internationaal breed gedragen raamwerk voor het meten van circulariteit.
Er is een groeiende behoefte aan praktische methoden voor het bepalen van de mate van circulariteit. Deze methoden moeten vergelijkbare informatie leveren over de circulariteit van organisaties, producten en/of diensten. Een gebrek aan eenduidigheid kan ertoe leiden dat een product of dienst in het ene land of model wel als circulair wordt beschouwd en ergens anders weer niet, doordat de toegepaste beoordelingsmethodieken op verschillende uitgangspunten zijn gebaseerd. Normalisatie kan helpen bij een eenduidig raamwerk.
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Nieuwsberichten-Milieu/Startschot-voor-de-ISOwerkgroep-Measuring-circularity.htm
Foto van Aranxa Esteve op Unsplash
Festicoolr: 3D-geprinte designkoeler gemaakt van gebruikte festivalmunten
Toch nog festivalmunten aanschaffen dit jaar, maar dan in de vorm van een 3D-geprinte designkoeler. Dat kan als het aan ondernemers Charlotte Landman en Lisanne Besselink ligt. Zij lanceren binnenkort Festicoolr als Kickstarterproject. Ze kwamen op het idee omdat er dit jaar geen festivals zijn vanwege het coronavirus en dat betekent dat het bedrijf Dutchband, de grootste leverancier van festivalmunten in Nederland, dit jaar geen consumptiemunten levert aan klanten als Lowlands, Pinkpop en Zwarte Cross. Wel heeft de organisatie nog duizenden kilo’s gebruikte festivalmunten liggen. Het 3D-printbedrijf ShapeService kan van gerecyclede grondstoffen en bioplastics direct iets nieuws printen. De krachten werden gebundeld en Festicoolr zag het levenslicht.
https://www.festicoolr.nl/
Neste, McDonald’s en HAVI brengen circulaire economie in praktijk met nieuwe samenwerking in Nederland
Neste, ’s werelds grootste leverancier van hernieuwbare diesel geraffineerd uit afval en residuen én het op twee na duurzaamste bedrijf ter wereld*, bundelt haar krachten met McDonald’s Nederland en HAVI door een circulair-economisch samenwerkingsverband aan te gaan. McDonald’s restaurants in Nederland gaan het gebruikte frituurvet recyclen tot Neste MY Renewable Diesel™. Deze brandstof wordt vervolgens gebruikt in de vrachtwagens van HAVI, die op hun beurt weer goederen aan McDonald’s leveren. Zo stelt Neste MY Renewable Diesel klanten in staat om de uitstoot van broeikasgassen, in vergelijking met fossiele diesel, tot 90%** te verminderen gedurende de levenscyclus van de brandstof.
In de circulair-economische samenwerking speelt de logistieke partner HAVI een centrale rol als inzamelaar van het gebruikte frituurvet voor alle 252 Nederlandse McDonald’s restaurants. Neste zet dit frituurvet in haar Rotterdamse raffinaderij om in duurzame diesel die als brandstof dient voor de vrachtwagens van HAVI.
McDonald’s zet zich in voor duurzaamheid door middel van haar Scale for Good programma. Ze zijn groot genoeg om een verschil te maken. Circulariteit en het verminderen van afval is een van de pijlers van hun lopende duurzaamheidsprogramma. De samenwerking met Neste en HAVI is een uitstekend voorbeeld van de manier waarop ze circulariteit in de praktijk brengen.
https://www.neste.nl/releases-and-news/circular-economy/neste-mcdonalds-en-havi-brengen-circulaire-economie-praktijk-met-nieuwe-samenwerking-nederland