De consumenten worden steeds kritischer en bewuster van de impact van hun koopgedrag. Om als bedrijf te overleven in de steeds duurzamer wordende maatschappij, is het verstandig hierop in te spelen. Naast economische waarde is het als bedrijf ook van belang aandacht te geven aan maatschappelijke waarde, klantwaarde en informatiewaarde. Deze drie waarden en de economische waarde zijn vaak nauw met elkaar verbonden.
Circulair ondernemen vereist een heel andere manier van denken. Wil jij je ook gaan verdiepen in circulair ondernemen, maar weet je niet hoe je moet beginnen, loop onderstaande vragen dan eens door.
Waar, wat, welke
Aan de hand van een aantal vragen kun je een scan maken van je bedrijf:
– Waar staat jouw organisatie op dit moment?
– Wat zijn de drijfveren van je organisatie om circulair te gaan ondernemen?
– Welke toegevoegde waarde heeft circulariteit voor jouw organisatie?
– Waar kan jouw bedrijf op korte termijn op inspringen?
– Welke realiseerbare circulaire kansen zijn er op de lange termijn?
– Waar is samenwerking met anderen mogelijk?
– Welk circulair businessmodel past het best bij jouw organisatie?
– Welke concrete activiteiten kunnen worden opgezet?
Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kun je concrete activiteiten gaan uitwerken die nodig zijn om circulair te gaan ondernemen. In dit traject is het zinvol te proberen dit zoveel mogelijk in samenwerking en overleg met alle medewerkers van je onderneming te doen. Zij zijn tenslotte de mensen met de specifieke kennis over bepaalde onderdelen van je onderneming en zij zijn de mensen die de schouders moeten gaan zetten onder het circulair ondernemen.
Aanvullende informatie
Foto’s van Nikita Kachanovsky, AbsolutVision en John Schnobric, op Unsplash