Mijn masteronderzoek ging onder andere over hergebruik van materialen bij het spoor zoals dwarsliggers, spoorstaven, wissels en relais. Het spoor zelf dus. Hierover heb ik gesprekken gehad met diverse partijen die een rol spelen binnen de spoorinfrastructuur. Ook bij ProRail heb ik gesproken met een paar hele enthousiaste mensen die zich bezig houden met duurzaamheid. Leuk dus om te lezen dat ProRail nu ook handen en voeten wil gaan geven aan het circulair ontwerpen van stations.

foto van Christopher Beddies op Unsplash
In hun persbericht van 11 december 2019 zegt ProRail hierover: ‘Het Nederlandse spoornet en de stations spelen een belangrijke rol in de transitie van Nederland naar een volledig circulaire economie in 2050. Om deze transitie kracht bij te zetten zijn ProRail, NS Stations en Bureau Spoorbouwmeester op zoek naar innovatieve ontwerpers die daaraan kunnen bijdragen. Nederland heeft de ambitie om in 2030 de helft minder primaire grondstoffen te gebruiken dan nu, en in 2050 volledig circulair te zijn. Stations en het spoor spelen hierin een belangrijke rol: ze faciliteren duurzame bereikbaarheid voor een groeiend aantal treinreizigers. Stations zijn daarbij niet het eindpunt van een reis, ze functioneren als vervoersknooppunt voor reizigers naar hun eindbestemming. Stel nu dat alle stations in Nederland volledig circulair worden. Dat biedt enorme kansen om de ambitie waar te maken dat afval tot de verleden tijd behoort. ProRail, NS Stations en Bureau Spoorbouwmeester zoeken ontwerpers met innovatieve ideeën die kunnen bijdragen aan deze transitie.’
https://www.prorail.nl/nieuws/wat-als-we-alle-kleine-stations-circulair-gaan-ontwerpen