Auping Evolve; een compleet circulair matras
Koninklijke Auping en DSM-Niaga hebben een compleet circulair matras ontwikkeld. Elk onderdeel van het nieuwe modulaire ontwerp is eenvoudig te scheiden van de rest en is volledig recyclebaar voor hergebruik in een nieuwe matras. Auping heeft dit nieuwe matras geïntroduceerd op de internationale interieurbeurs IMM in Keulen is van 13 tot en met 19 januari 2020 onder de naam Auping Evolve. Auping wil met dit nieuwe matras een bijdrage leveren aan het verminderen van de afvalberg als gevolg van afgedankte matrassen. Door de complexe samenstelling van aan elkaar gelijmde materialen in matrassen is dit een behoorlijk groot probleem. Inmiddels zijn er oplossingen op het gebied van recycling, maar na een nieuw leven als bijvoorbeeld ondertapijt of geluidsisolatie belandt het materiaal alsnog op de vuilstort. Auping wil het graag anders doen en de kringloop sluiten.
https://www.auping.com/nl/news/auping-presenteert-circulair-matras-voor-consumenten-op-imm-2020
10-stappenplan voor realisatie natuurinclusieve kringlooplanbouw
Op 14 januari heeft minister Schouten een 10-stappenplan overhandigd gekregen. Het 10-stappenplan is opgesteld door meer dan 50 organisaties die de politiek oproepen om snel maatregelen te nemen om de landbouw om te vormen naar een natuurinclusieve kringlooplandbouw. In natuurinclusieve kringlooplandbouw wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van grondstoffen die binnen het bedrijf geproduceerd worden, dus zo min mogelijk gebruik van fossiele brandstoffen, kunstmest, krachtvoer en chemische middelen. Mest wordt weer teruggebracht op het land. Er wordt met respect omgegaan met de natuurlijke omgeving. Een duurzame landbouw met een rijke biodiversiteit, een gezonde bodem, frisse lucht, schoon en voldoende (grond-)water, gezonde producten en gezond vee. Ook de keten eromheen is duurzaam georganiseerd.
https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/10-stappenplan-voor-realisatie-natuurinclusieve-kringlooplandbouw
Een auto van gerecycled plastic
Bij de TU Eindhoven wordt door een studententeam gewerkt aan een auto gemaakt van gerecycled plastic. De auto heet Luca en weegt ongeveer 400 kilo. Veel lichter dus dan normale auto’s. De auto bestaat zoveel mogelijk uit afval. De auto wordt elektrisch aangedreven. Wil je er meer over weten? Kijk dan op: https://www.tuecomotive.nl/design-presentation-luca/
You bin it You Win it
Een mooie actie van Mc Donalds. Tussen 11 januari en 2 februari kun je daar mooie prijzen winnen. Gooi je afval in de speciale actie-afvalbak en maak kans. Gooi je je afval op het juiste tijdstip en de juiste dag en in het juiste restaurant in de speciale afval bak dan win je een prijs. Mc Donalds maakt op haar site duidelijk wat zij al gedaan hebben om duurzaam te ondernemen en laat ook weten wat zij in de toekomst willen gaan doen. Klik op de site van You bin it You win it eens op de twee pijltjes ‘Wat we al gedaan hebben’ en ‘Waar we nu mee bezig zijn’.
Onze wereld is maar voor 8,6% circulair
Op 21 januari heeft Circle Economy het rapport ‘Circularity Gap Report 2020’ gepubliceerd. Daarin melden zij dat onze wereld slechts voor 8,6% circulair is. Van alle mineralen, fossiele brandstoffen, metalen en biomassa wordt elk jaar maar 8,6% hergebruikt. Dit was 9,1% in 2018 toen hun jaarlijkse rapport voor het eerst werd gepubliceerd.
https://www.circle-economy.com/news/our-world-is-now-only-8-6-circular
FrieslandCampina stapt over op duurzame papieren rietjes
Op 22 januari 2020 kwam FrieslandCampina met het nieuws dat zij papieren rietjes voor alle Europese verpakkingen met een rietje heeft geïntroduceerd. In een jaar tijd worden meer dan 100 miljoen plastic rietjes door een meer duurzame, papieren variant vervangen. FrieslandCampina loopt hiermee een jaar voor op het EU-verbod op wegwerpplastic rietjes. Na de recente introductie van een recyclebare kaasverpakking is dit een nieuwe stap op weg naar minder plastic.
De rietjes die FrieslandCampina introduceert zijn van gecertificeerd papier. Patrick van Baal, Global Director Packaging Development bij FrieslandCampina: “Het is niet eenvoudig om een stevig papieren rietje te ontwikkelen, dat buigbaar is, hygiënisch en niet te snel zacht wordt bij het drinken. Bovendien moet het rietje ook afbreekbaar zijn, voor als het per ongeluk in de natuur komt. Na veel testen is het gelukt om een rietje te ontwikkelen dat aan al deze eisen voldoet.”
FrieslandCampina wil leiden met duurzaamheid en maakt daarom snelheid in het reduceren van plastic. De rietjes op kleinverpakkingen van de eigen merken in een aantal grote landen binnen de Europese Unie worden als eerste vervangen. In Nederland gaat het daarbij om de merken Chocomel, Fristi, Campina en Optimel; in België om Cécémel, Joyvalle, Fristi; in Hongarije om Pöttyös en in het Verenigd Koninkrijk om Yazoo. Ook buiten de Europese Unie start FrieslandCampina met papieren rietjes voor het merk Dutch Lady in Hongkong. Voor de plastic wikkels die uit hygiëne overwegingen om de rietjes zitten, is nog geen kwalitatief en hygiënisch alternatief voorhanden. Zodra dat er is, zal FrieslandCampina ook de plastic beschermwikkels om de rietjes vervangen.
Feitjes van FrieslandCampina:
– In 2021 zijn 142 miljoen rietjes van FrieslandCampina vervangen. Dat is ruim 23.000 kilometer en 57.000 kilo aan plastic rietjes.
– Een buigzaam rietje is noodzakelijk voor deze verpakkingen. Anders is ofwel het rietje te groot om op de verpakking te plakken of te klein om het pakje volledig leeg te drinken.
https://www.frieslandcampina.com/nl/nieuws/frieslandcampina-stapt-op-duurzame-papieren-rietjes/
Nestlé creëert markt voor gerecycled plastic van voedingskwaliteit en lanceert fonds om verpakkingsinnovatie te stimuleren
Op 16 januari heeft Nestlé in een persbericht aangekondigd dat het tot CHF 2 miljard (1,86 miljard euro) zal investeren om de verschuiving van nieuw geproduceerde kunststoffen naar gerecyclede plastics te leiden en de ontwikkeling van innovatieve duurzame verpakkingsoplossingen te versnellen.
Voortbouwend op de toezegging dat al haar verpakkingen in 2025 recyclebaar of herbruikbaar zijn, zal Nestlé het gebruik van nieuwe kunststoffen in dezelfde periode met een derde verminderen, terwijl ze samenwerkt met anderen om de circulaire economie te bevorderen en plastic afval van oceanen, meren en rivieren op te ruimen.
Voedselkwaliteit en veiligheid zijn essentieel en verpakking speelt een cruciale rol in het waarborgen hiervan. Plastic is moeilijk te recyclen voor voedselverpakking, wat leidt tot een beperkt aanbod van gerecyclede plastics van voedingskwaliteit. Om een markt te creëren, zet Nestlé zich daarom in om maximaal 2 miljoen ton gerecycled plastic van voedingskwaliteit in te kopen en wijst meer dan CHF 1,5 miljard (1,40 miljard euro) toe aan het betalen van een premie voor deze materialen tussen nu en 2025. Nestlé streeft naar operationele efficiëntie om dit initiatief winst neutraal te houden.
Verpakkingsinnovatie, inclusief nieuwe materialen, navulsystemen en recyclingoplossingen, is een andere belangrijke uitdaging op weg naar een afvalvrije toekomst. Naast het aanzienlijke onderzoek dat binnenshuis wordt gedaan in het Nestlé Institute of Packaging Sciences, zal het bedrijf een duurzaam verpakkingsfonds van CHF 250 miljoen (233 miljoen euro) lanceren om te investeren in start-ups die zich op dit gebied concentreren.
Deze twee initiatieven komen bovenop de grote inspanningen van Nestlé op het gebied van onderzoek, inkoop en productie om haar verpakkingen recyclebaar of herbruikbaar te maken en bij te dragen aan haar doelstelling om tegen 2050 netto nul broeikasgasemissies te bereiken. Als onderdeel van de belofte op verpakkingen en om de transparantie van het bedrijf te vergroten, zal Nestlé verdere initiatieven blijven nemen en regelmatig voortgangsrapportages verstrekken.
“Plastic mag nooit op de vuilnisbelt of als afval eindigen.” zei Mark Schneider, CEO van Nestlé. “Het veilig maken van gerecycled plastic voor voedsel is een enorme uitdaging voor onze industrie. Daarom willen we naast het minimaliseren van het gebruik van plastic en het verzamelen van afval, de kringloop sluiten en meer plastic oneindig recyclebaar maken. We nemen gedurfde stappen om een bredere markt voor gerecycled plastic van voedingskwaliteit te creëren en innovatie in de verpakkingsindustrie te stimuleren. We verwelkomen anderen met ons mee te gaan op deze reis.”
”We zijn verheugd te zien dat Nestlé een investering van CHF 2 miljard doet in het creëren van een circulaire economie voor kunststoffen, naast het met een derde verminderen van het gebruik van nieuw plastic in haar verpakkingen tegen 2025. Door de kunststoffen die we niet nodig hebben te verwijderen, te innoveren op het gebied van herbruikbare modellen en nieuwe materialen, en de kunststoffen die we wel nodig hebben te circuleren – ook in meer uitdagende food-grade toepassingen – kunnen we een economie creëren waarin plastic nooit afval wordt. Het bereiken van de beloften die vandaag zijn aangekondigd draagt aanzienlijk bij aan de verwezenlijking van deze visie”, zei Andrew Morlet, CEO, Ellen MacArthur Foundation.
https://www.nestle.be/nl/media/pressreleases/allpressreleases/nestlé-creëert-markt-voor-gerecycleerd-plastic-geschikt-voor-de-verpakking-van